Dagens gang

Hverdagen og aktiviteter i børnehaven

• Børnehaven/vuggestuen åbner kl. 6.20. Vi tager imod børnene i vuggestuen af hensyn til de yngste. Når de næste medarbejdere møder ind åbner vi den næste stue.
  • Vi har frokostordning så alle børn tilbydes et lille formiddagsmåltid omkring 8.30
  • Om formiddagen er der voksenstyrede aktiviteter og børneinitieret leg i grupperummene. I den børneinitierede leg er den voksne gæst og følger børnenes spor.
  • For kommende skolebørn laver vi aktiviteter, der tager vi udgangspunkt i Nørreskovsskolens rullende skolestart, således at børnene deltager efter hvornår de forventes at starte i skole og er klar til udfordringen.
  • Ca. kl. 10.30 rydder vi op og går på toilet og vasker hænder, inden vi holder samling i små grupper, eller vi alle samles i multisalen og evt. synger sange fra vores sangbog, laver teater eller sanglege.
  • Kl. 11.00 får vi frokost, hvor børnene hjælper med at dække bord. Vi arbejder med maddannelse og den gode dialog.
  • Når alle har spist, går vi på legepladsen og bruger kroppen og sovebørn puttes.
  • Efter at have været på legepladsen tilbydes børnene mindfulness for at komme ned i arousal og mærke dem selv.
  • Vi spiser eftermiddagsmad fra kl.13.30-14.00.
  • Om eftermiddagen fordeler vi os i huset eller på legepladsen og hjælper hinanden med at rydde op, inden vi går hjem.

Hverdagen og aktiviteter i vuggestuen

Den overordnede struktur i forhold til mad og aktiviteter er samstemmende med børnehavens.

Vi bruger den nye styrkede læreplan som udgangspunkt for planlægningen af vores aktiviteter og pædagogiske arbejde.

I vuggestuen prioriterer vi især sprog, motorik, social og personlig udvikling. Børnene skal have en oplevelse af tryghed og nærvær – samtidig med, at de oplever trivsel, udvikling, læring og dannelse.

Vi bruger legen – både den selvinitierede og den planlagte – som støtte for barnets udvikling. Det store grupperum er indrettet, så det inviterer til leg med forskellige temaer. Det betyder, at børnene kan fordele sig i rummet og få plads til ro og fordybelse i legen.

På legepladsen er der mulighed for at undersøge og udforske udemiljøet. Der er legeredskaber og forskelligt underlag at færdes på, så alle børn får skærpet både sanser og motorik.

Planlagte aktiviteter - som f.eks. maddag eller gåtur– vil blive lagt op på Aula.

Legepladsen