Opstart i vuggestuen

Vuggestuen er ofte barnets første møde med nye og anderledes omgivelser, hvor det indgår i en sammenhæng med andre børn og voksne, som det ikke er i familie med. Overgangen fra hjem til institution kan føles overvældende for mange børn og forældre - især hvis barnet ikke er blevet passet før. Vi vil fra starten af have fokus på at opbygge et gensidigt tillidsforhold, så I som forældre får en oplevelse af, at her bliver der draget omsorg for jeres barn.

Vi byder nye børn i Stevning Børnehus velkomne med en samtale - gerne inden barnet starter. Her vil en personale fra vuggestuen fortælle jer lidt om, hvordan hverdagen forløber og om nogle af de daglige rutiner, som barnet bliver en del af. Under samtalen vil I også have mulighed for at fortælle os om jeres barn, dets sovevaner, særlige behov eller individuelle hensyn. Det har betydning for barnets trivsel og er med til at give os bedst mulig indsigt i og tilgang til at modtage jeres barn. Samtalen er også med til at afdække nogle af de forventninger eller bekymringer, som I måtte have til barnets vuggestueliv. Herefter kan vi i fællesskab samarbejde om en god start i vuggestuen.

Indkøring

For at hjælpe barnet bedst muligt til rette i vuggestuen vil barnet og forældrene på 1. dagen blive modtaget af en voksen, som også vil stå for indkøringen. De første dage i vuggestuen vil være en introduktion til stuen, legen og aktiviteterne i en lille afgrænset børnegruppe. Det er med til at skabe forudsigelighed og tryghed for barnet samt danne grundlag for den tillid, der over tid opbygges til den primære voksen, der skal hjælpe barnet videre i indkøringsforløbet.

Dagene udvides gradvist fra en times tid den første dag, til at barnet spiser med og bliver puttet i vuggestuen. Der vil være meget nyt at forholde sig til, og I vil sikkert opleve, at jeres barn hurtigere bliver træt og irritabelt end normalt, da de mange nye indtryk skal bearbejdes og fordøjes.

Vores udgangspunkt er, at alle børn og forældre er forskellige, og at vi mødes med gensidig respekt for hinanden i dialogen omkring barnet.

Under indkøringen af barnet bliver der etableret en tæt kontakt mellem forældrene og vuggestuen - med det formål at forstå og ruste barnet bedst muligt til vuggestuelivet fremover. Det skulle gerne danne grundlag for et godt og stærkt samarbejde med fokus på barnet og dets behov, og vi lægger derfor op til en åben og tæt dialog omkring barnet. Vi ønsker, at I som forældre føler tillid til, at vi drager den fornødne omsorg for jeres barn. Derfor vægter vi den gensidige daglige overdragelse af informationer mellem hjem og vuggestue, som betydningsfuldt for samarbejdet. Har barnet f.eks. sovet dårligt om natten eller har ondt i tænderne, kan vi bedre forstå og handle på, at barnet måske virker uoplagt eller trist, og derfra drage den nødvendige omsorg.

Vi afholder forældresamtaler efter barnets start. Alle børn bliver trivselsvurderet i februar og september, så den først samtale vil ligge i forlængelse heraf. Synes I eller vi, at der er yderligere behov for, at vi sammen får en snak om barnet, afsætter vi gerne tid til en ekstra forældresamtale.